Ryggvärk

Ryggvärk,ryggskott,akut lumbago betyder att man fått ont i ryggen,oftast ländryggen
Ryggskott uppstår oftast plötsligt men kan även komma smygande under lång tid.

8av10 drabbas av ryggsmärtor  vid någon tidpunkt i livet.

Vad händer vid ryggskott?
En väldigt vanlig orsak till ryggskott är att man under väldigt lång tid utmattar sina diskar succesivt,vanligtvis bakåt pgr av att man är i en stående position något lutad bakåt i ryggkurvaturen. Smärtan kan komma helt utan anledning och man får väldigt ont i ryggen vanligtvis nedre delen av ryggen. Oftast har man mer ont när man böjer sig bakåt eller framåt samt åt sidorna. Smärtan i sig gör så att man oftast blir sned i kroppen av att lederna sitter fast samt muskulaturen har stramats åt för att skydda kroppen.
Ibland kan även det bli nervpåverkan pågrund av ryggskottet och ge ischiasbesvär.

Behandling av ryggskott
Att behandla ryggskott eller annan form av ryggvärk baseras först och främst på journalen
Att hitta den grundläggande orsaken är det viktigaste och utefter det så påbörjas behandlingen.
Att lösgöra eventuella låsningar i lederna samt få den spända muskulaturen att slappna av och succesivt få upp en god rörelse i kroppen ligger inom behandlingsramen.
Vid akut ryggskott kan det vara negativt att börja behandla problemet för att området kan vara väligt ömt,inflammation eller annan bakomliggande orsak därför är det viktigt att rådgöra med sin terapeut.

Vad kan du göra själv
Var aktiv och i rörelse och få en vardaglig motion så kroppen för röra på sig.
Promenader,enklare styrketräningsövningar har en väldigt god effekt på ryggskott eller annan ryggvärk. Att vara i rörelse gör att kroppen inte blir stel vilket kan förvärra ryggskott.

Ha en god ergonomi dvs sitt och stå rätt och lyft på rätt sätt.