Vilka besvär och smärttillstånd kan behandlas?

Kliniken behandlar främst funktionsstörningar i muskler och leder som orsakas av obalans i kroppens rörelsemönster. Orsaken bakom obalansen kan vara samma rörelser över lång tid,plötsliga rörelser som kroppen inte är förberedd för,stress och skador av olika slag såsom arbetsskador och idrottskador

Vilka åkommor behandlas hos terapeuten?

Nacke – huvudvärk,stelhet,ont i nacken, nackspärr,yrsel

Ländrygg/bäcken – ryggskott,stelhet,ont i höften/ljumsken,ischias

Bröstrygg/revben – trötthet,stelhet,svårt djupandas,smärta

Skuldror – nedsatt rörlighet axel,spänningar,musarm

Arm/hand – tennis- och golfarmbåge,

Ben/fot – knäskador,stelhet i fötter,hälsporre/tendinit

Hur kan jag veta att behandlingen fungerar?

Säker behandlingsmetod?

Ja,behandlingarna är mycket säkra när de utförs av kvalificerade terapeuter med goda kunskaper och hög utbildning i det dom arbetar med. Men som vid all annan verksam behandling kan patienten få reaktioner på behandlingen såsom ömhet i muskler. Lokal ömhet kring behandlingsstället är vanligt men absolut inget farligt utan fullt normalt.

Kan min rygg bli bra igen?

När du uppsöker terapeuten för akuta eller kroniska ryggbesvär som kan ha med muskler eller leder att göra så kommer hen först att undersöka dig för att kunna ställa en diagnos. Känner terapeuten att det är någon den kan behandla så startar behandlingen därefter,skulle det vara så att terapeuten tycker du skall söka annan form av vård så kommer patienten hänvisas till lämplig sådan.

Kan min nacke bli bra?

Många besvär i nacken kan behandlas mycket effektivt och med väldigt goda resultat . Nacken såsom även ryggen är väldigt komplex och det finns mycket man kan göra i det området med olika behandlingsformer för att få en god hälsostatus i nacken

Bota huvudvärk?

Behandlignarna som utförs har visat goda resultat i nackrelaterad huvudvärk som spänningshuvudvärk och migrän. Det kan vara ett gott alternativ för att undvika medicin inducerad huvudvärk.

Gör det ont att få behandling?

Nej det gör inte speciellt ont. Smärta är väldigt individuellt och beroende på ditt problem och behandlingsform så kan smärta variera.Att behandla en stel muskulatur med myofasciellt syndrom - triggerpunkter smärtar mer än tex en låsning i någon led.De flesta mår dessutom bättre direkt efter behandlingen. Det är dock vanligt med lokal ömhet kring behandlingsstället samma dag. Undersökningar visar dock att de flesta reaktioner uppstår kort tid efter behandling och beskrivs som lätta till måttliga och av kort varaktighet.

Hur lång tid tar det att behandla mina besvär ?

Det finns inget enkelt svar på hur lång tid eller hur många gånger man behöver behandling eftersom alla fall är unika. Det beror helt på vilken fas du som patient befinner dig i men 3 till 4 behandlingar är ett normalt upplägg där det gärna ska ha blivit bättre.

Vid tillfälliga akuta besvär kan symptomen försvinna fortare. Detta betyder dock inte alltid att problemet är färdigbehandlat. En viktig faktor är patientens allmänna hälsotillstånd så som ålder,träning, familje- och arbetssituation, sjukdom,stress etc.

Kan man förebygga besvär med behandling?

Absolut,att komma regelbundet för att lösgöra muskulatur,leder och få en bättre rörelseapparat tillsammans med träning är det bästa sättet att hålla sig ifrån skador och problem med kroppen. Ett regelbundet besök kan då handla om att komma en gång i månaden ungefär beroendet på ditt allmänna hälsotillstånd.

Kan jag få behandling när jag är gravid?

Ja,det går bra att få behandling när man är gravid,kroppen utsätts för mycket krafter när man är gravid och kan leda till en mängd problem och symptom för kvinnan,behandlingen utförs med varsam teknik för att lindra och få bort eventuella problem.